1. Przejdź do głównej zawartości
  2. Przejdź do stopki

Barbara Literska – Tadeusz Baird. Kompozytor, dzieło, recepcja

Nowości wydawnicze

Baird - okladka

Nowość wydawnicza

Barbara Literska, Tadeusz Baird. Kompozytor, dzieło, recepcja, s. 766, B5, oprawa twarda, ISBN 978-83-7842-041-5, Zielona Góra 2012, 72,00 zł

Temat podjęty przez Barbarę Literską, dotyczący życia, twórczości i recepcji sztuki Tadeusza Bairda należy do rzadko poruszanych nie tylko w muzykologii polskiej, ale i światowej zajmującej się muzyką i historią kultury muzycznej XX wieku. Tadeusz Baird (1928-1981) był jednym z najwybitniejszych kompozytorów polskich debiutujących po II wojnie światowej. Za życia jego muzyka cieszyła się wielkim uznaniem zarówno w kraju, jak i na świecie – był znany i ceniony, a po nagłej śmierci (w wieku 53 lat) jego sztuka i wiedza o nim zaczęły stopniowo odchodzić w zapomnienie. Tadeusz Baird był nie tylko doskonałym kompozytorem, ale również organizatorem życia muzycznego – miedzy innymi jednym z pomysłodawców i organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, profesorem kompozycji w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Lista osiągnięć artystycznych i zasług Bairda dla rozwoju polskiej kultury muzycznej jest nie tylko długa, ale i bardzo wartościowa. Chociaż w literaturze muzykologicznej istnieją jednostkowe opracowania na temat jego twórczości, to nikt dotąd nie podjął się kompleksowego, monograficznego opracowania, ujmującego trzy zasadnicze aspekty: osobę, twórczość i jej recepcję. Taka jest bowiem monografia dr Barbary Literskiej – niezwykle obszerna, szczegółowa, wieloaspektowa. To dzieło będące efektem sześcioletnich prac badawczych, które Autorka zrealizowała w sposób bardzo odpowiedzialny, z dużą wnikliwością i starannością, wprowadzając przy tym wiele rozwiązań własnych. Omawiana książka opiera się na bogatym ilościowo i jakościowo materiale źródłowym, który stał się podstawą dla rozważań natury historyczno-społecznej, analityczno-muzycznej i estetycznej. Książka dr Barbary Literskiej jest pierwszym monograficznym studium prezentującym problematykę bairdowską, jest oryginalnym i twórczym osiągnięciem naukowym i niewątpliwie ma istotny wpływ na stan wiedzy i kierunki dalszych badań w zakresie osiągnięć polskiej kultury muzycznej XX wieku, wpisuje się więc w rozwój dyscypliny nauki o sztuce w zakresie dziedziny nauki humanistyczne.

Szczegółowe informacje.

Instytut Muzyki na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego

ul. prof. Zygmunta Szafrana 19

Zielona Góra

65-516

Polska

Adwokat Gdynia o whisky

Realizacja: Dab Hand Studio

Serwis wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na ich wykorzystywanie w zakresie odpowiadającym konfiguracji Twojej przeglądarki. Zamknij